fredag 14 februari 2014

Transport: TCP vs UDP

För att skicka segment från en dator till en annan, använder man alltingen TCP protokollet eller UDP. Det som skickas kan vara bland annat websidor, röst segment eller mail. Tänk dig om du skickar ett mail, så litar man på att den personen du har skickat mailet till, kommer att få mailet. TCP används just när det gäller tillförlitligt (reliable) transportera data från punkt a till punkt b, och om punkt b inte får paketet så skickar TCP om. UDP protokollet har inte den funktionen att data säkert skickas till slut destinationen. Varför skulle man vilja använda UDP då kan man fråga sig. Ifall man använder IP telefon (VoIP) och pratar: jag behöver beta…

Den personen jag pratade med hörda var (jag behöver be) men hörde inte resten av tredje ordet. Om då UDP pausar personen jag pratade med för att skicka om order betala, när personen jag pratade med har redan listat ut eller frågat igen. Då blir det onödigt, därför används UDP när man använder voice, video och stream tjänster.

Källor
Bok: CCNA ICND1 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar